کبیر دارو
راهکارهای مهم برای مراقبت از چشم

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

تاریخ آخرین آپدیت 6 مهر 1401

بینایی یکی از مهم ترین ابزارهای انسان برای برقراری ارتباط با دنیای پیرامون است. بینایی ممکن است در طول زمان و با افزایش سن دستخوش تغییر شود. از طرفی کار مداوم با رایانه و تلفن همراه می تواند تبعاتی برای چشم ها به همراه داشته باشد. در مقاله امروز به معرفی راهکارهایی برای مراقبت از چشم می پردازیم.

داروخانه دکتر کبیری قم

شما می توانید جهت خرید قرص تقویت چشم از طریق وب سایت کبیر دارو اقدام نمایید.

چگونه از چشم ها مراقبت کنیم؟

چشم ها را منظم معاینه کنید

توصیه می شود حتی در صورت دید مناسب و بدون مشکل هر از گاهی چشم ها را توسط پزشک معاینه کنید. در سنین 18 تا 64 سالگی حتی بدون وجود علائم حداقل دو سال یکبار یا سالی 1 بار و در سنین بالاتر از 65، حداقل سالی یک بار اینکار را انجام دهید.

مواد غذایی مفید مصرف کنید

رژیم غذایی می تواند نقش مستقیمی در سلامت چشم ها داشته باشد.

از چشم ها در برابر نور آبی محافظت کنید

نور آبی هم می تواند از صفحه نمایش تلفن همراه و رایانه، و هم از نور خورشید به چشمان ما برسد. اگر 15 دقیقه بدون عینک آفتابی در مقابل نور آفتاب باشید مانند این می ماند که 15 ساعت از رایانه استفاده کرده اید. بنابراین باید در مقابل نور آفتاب عینک آفتابی بزنید و در مقابل رایانه از عینک مخصوص نور آبی استفاده کنید.

ورزش کنید

ورزش کردن برای کل بدن و به خصوص چشم ها مفید است زیرا باعث افزایش جریان خون به مشیمیه می گردد. مشیمیه در بین قرنیه و صلبیه قرار دارد و مواد مغذی و اکسیژن را به به چشم ها می رساند. ورزش کمک می کند جریان خون در این ناحیه بهبود یابد.

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن نقش مخربی بر ساختارهای اصلی چشم مانند لکه زرد چشم، عدسی و قرنیه دارد و به مرور باعث بیماری های چشمی و ضعف بینایی می گردد. سیگار کشیدن می تواند باعث افزایش سرعت تخریب منابع ویتامین C در زلالیه و یا در بخش های بدن شود. از طرفی سیگار کشیدن می تواند تولید رادیکال های آزاد مخرب را افزایش دهد، باعث کاهش آنتی اکسیدان های محافظ چشم شود و در جریان خون به چشم و سایر اعضای بدن اختلال ایجاد کند. همه این موارد تاثیرات مخربی روی چشم ها دارند.

از قانون 20-20-20 استفاده کنید

قانون به این صورت است که باید هر 20 دقیقه ای که به صفحه نمایش موبایل یا رایانه نگاه می کنید 20 ثانیه به جسمی در 20 فوتی (6 متر) خود نگاه کنید. به کار بردن این قانون باعث می شود فشار روی چشم ها کاهش یابد و چشم ها کمتر آسیب ببینند.

سخن پایانی

راهکارهای مراقبت از چشم بسیار ساده هستند اما در عین سادگی می توانند تاثیرات مهمی در بهبود عملکرد و سلامت چشم ها داشته باشند. بنابراین سعی کنید با به کار بستن این راهکارها و توجه به مشکلاتی که در سنین مختلف برای چشم ها به وجود می آیند به سلامت چشم ها یاری رسانید. مراجعه به پزشک و معاینه چشم ها در کنار این راهکارها می تواند از سلامت چشمان شما محافظت نماید.